Handige Informatie

Buitenboordmotoren zijn in verschillende uitvoeringen; kortstaart, langstaart, extra langstaart en ultra langstaart. (te vinden op het motor plaatje)

S=Short/kortstaart           spiegelhoogte ~38-42cm
L=Long/langstaart spiegelhoogte ~51-53cm
X=Extra/extra langstaart spiegelhoogte ~62-65cm
U=Ultra/ultra langstaart spiegelhoogte ~75-77cm

De spiegelhoogte van een boot (de achterkant) bepaalt wat voor buitenboordmotor u moet hebben. Bij een kortstaart is de spiegelhoogte (bovenkant waar de motor op ligt tot onderkant boot) ~38cm. Bij een langstaart is deze spiegelhoogte ~51cm. Deze twee hoogtes beheersen bijna de gehele markt.

 

Opblaasboten en kleine tour- en visboten hebben vaak een kortstaart vanwege een vlakke bodem. Boten met een V-bodem hebben een langstaart nodig. Zeilboten hebben een bolle bodem en dus een lang- of ultralangstaart nodig (wip-wap effect).

Voor alles zijn er uitzonderingen dus meten is weten.

Deze hoogtes zijn belangrijk:

       Langstaartmotor                     Kortstaartmotor

Voor het seizoen: gebruik altijd nieuwe benzine , geen  EURO 95 (E10) want hier zit meer bio-ethanol in, maar koop EURO 98 (E5) . Deze benzine ook wel superplus of V-power genoemd heeft een hoger octaangetal, dus betere verbranding. Belangrijk bij 4-takt motoren want die lopen hier beter en zuiniger op.

Gebruik nooit oude benzine bij injectiemotoren. Controleer altijd de benzinetank op water , zeker na langdurige stilstand. Water is funest voor het benzine injectiesysteem. Water is zwaarder dan benzine, komt dus onderin de tank, daardoor het eerst in de carburateur of injectiesysteem bij oppompen met alle gevolgen van dien. Motoren op het droge niet laten lopen, ook niet even. Dit is funest voor de impeller en impellerhuis.

Na het seizoen: Bij gebruik laatste keer benzineslang afkoppelen en motor stationair net zo lang laten lopen totdat het stopt. Belangrijker bij 2-takt motoren want benzine verdampt en mengsmeringolie niet bij langdurige stilstand (geld niet voor olieinjectiemotoren). Mengsmeerolie blijft opgedroogd achter in de carburateur en geeft later veel carburatie- en startproblemen. TIP: Gebruik uitsluitend mengsmeerolie gemaakt voor buitenboordmotoren, minder rook en betere smering. 

Geen vaarbewijs maar wel een snelle boot?
Wij BEGRENZEN uw motor op max. 20km/h. LET OP , bij boten die sneller kunnen dan 20 km heb je een vaarbewijs (vanaf 18 jr geldig) en registratie nodig ongeacht wat boot/motor combinatie je gebruikt , ook brandblusser, reddingsvesten en dodemanskoord zijn dan verplicht.

Tip: Bootjes met 4 pk motoren vallen binnen de (gezins) WA verzekering.  Vanaf 5 pk moet men de boot apart verzekeren, raadpleeg uw verzekeraar.